Sztuczna inteligencja potrafi grać w Minecraft
OpenAI po zbudowaniu takich rewolucyjnych modeli jak GPT-3 czy DALL-E2, zabrał się za coś znacznie trudniejszego, czyli stworzenia uniwersalnej sztucznej inteligencji nie ograniczonej do jednego zadania. GPT-3 to potężny model językowy, ale nie jest idealny, DALL-E2 jest świetny w kreowaniu unikatowych grafik, ale oba modele są wyspecjalizowane w konkretnych zadaniach i nazywanie ich „sztuczną inteligencją” jest zdecydowanie naciąganiem faktów.
Do wykonania wielu zadań sam język nie wystarcza, eksperyment na GPT-3 typu „kup AirPodsy w Walmart” nie zakończył się pełnym sukcesem, modelowi zabrakło umiejętności do zakończenia zadania.
Dlatego też, aby poszerzyć różnorodność zadań jakie może wykonać sztuczna inteligencja, OpenAI zainteresowało się Minecraftem, wirtualnym otwartym światem, który umożliwia różnorodne interakcje a za tym powiększa bazę umiejętności AI. Minecraft stał się więc poligonem doświadczalnym dla algorytmów sztucznej inteligencji.
Efekt jaki dotychczas uzyskało OpenAI na tym polu są spore, okazało się, że oglądanie przez algorytm AI filmików / Video PreTraining /z gier z Minecraft to bardzo skuteczny sposób nauki algorytmu. Zasoby filmów udostępnionych przez graczy Minecraft są olbrzymie więc jest czym „nakarmić” algorytm, ten rodzaj uczenia jest zdecydowanie skuteczniejszy niż nauczanie przez wzmocnienie.
Korzystając z tego nowatorskiego podejścia poprzez trening VPT /Video PreTraining/ agent AI nauczył się wykonywać podstawowe zadania w Minecrafcie, które wykonują ludzie takie jak: jedzenie, polowanie, pływanie itp. które to zadania nie były do osiągniecia metodą nauczania przez wzmocnieniem (RL). OpenAI postawiło min. modelowi trudne zdania stworzenia diamentowego kilofu. Jest to trudne zadaniem, bo wymaga długiej i skomplikowanej sekwencji działań. Okazało się, że AI na podstawie „obejrzanych” filmików poradziła sobie z tym skomplikowanym zadaniem. Wykonując wszystkie czynności do stworzenia diamentowego kilofa.
VPT to na pewno znaczny postęp w rozwoju AI. Potrafi budować domy, czy tworzyć przedmioty tylko dlatego że obserwował graczy jak to robili, jednak nadal nie wie, dlaczego to robi. Zapewne i do tej „umiejętności” kiedyś dotrą badacze AI.